med trädgårdsresor som specialitet


 

Florens © Maria Engblom                                                           Le Pavilliom de Galon © Maria Engblom

Resorna kräver minst 20 deltagare för att bli av. Maximalt antal deltagare runt 35 stycken.

Kondition
Observera! Resenären behöver normal grundkondition och promenadvana på Rosebud's Tours resor
Under resan förekommer ojämnt underlag, brant natur med höjdskillnader, trappsteg och grusgångar.
I de gamla städernas historiska stadskärnor är det ofta inte tillåtet att köra in med buss eller ens med taxi,
så vi kan få gå ganska långt för att komma in i centrum.
Den som har gångsvårigheter eller liknande måste meddela detta vid bokningstillfället.
Deltagande i Rosebud's Tours resor sker på eget ansvar.
Rosebud's Tours ansvarar inte för resenärer med funktionsnedsättning som inte klarar sig utan assistans.
Vår färdledare måste fördela sin tid mellan alla deltagare på resan.

Hur du bokar en resa
Under uppgiften om priset för en resa finns en knapp "Boka din resa här!"" som du trycker på, så kommer du till bokningsformuläret för just den resan.
Är ni två som reser tillsammans och vill dela rum, fyller ni i formuläret för två personer på bokningssidan.
Du får sedan en bekräftelse i form av en faktuira via e-post eller vanlig post om det finns plats kvar på resan.

Särskilda önskemål om mat/allergier eller annat
Särskilda önskemål såsom specialkost eller rumsplacering skall uppges vid bokningstillfället.
Rosebud's Tours kommer i möjligaste mån att tillgodose dessa önskningar, men kan dock ej garantera att de kan uppfyllas.

Betalning för din resa
Anmälningsavgiften ska vara oss tillhanda senast 10 dagar efter fakturadatumet.
Slutbetalning ska vara oss tillhanda senast 40 dagar innan resans avgång.
Du ser förfallodatumet på din faktura
Betalningen av din resa gör du till vårt Plusgirokonto 10 26 25-1, eller till vårt Bankgirokonto 5144-3380
Rosebud's Tours tar inte kortbetalningar.
Som referens på betalningen anger du fakturanummer eller ditt kundnummer som står på fakturan.

Avbeställningskydd:
Som resenär hos oss är du skyldig att ha fullgod sjuk- och olycksfallsförsäkring för hela reseperioden.
Om dina befintliga försäkringar inte har tillräckligt skydd, se till att du har ett avbeställningsskydd innan du gör första betalningen till oss!

1) Kontrollera först vad som ingår i din hemförsäkring! Har du plusskydd brukar avbeställningsskydd ingå.

2) Betala resan via din Internetbank med konto knutet till MasterCard eller VISA kort, då brukar avbeställningsskydd ingå.
Rosebud's Tours tar inte kortbetalningar.

Här ser du vad som gäller på din bank:
 Handelsbanken
 ICA-Banken
 Länsförsäkringar Bank
 Nordea
 SEB
 Swedbank

3) Köp ett avbeställningsskydd:
Läs mer och hitta försäkringar i Konsumentguide om reseförsäkringar (klicka på bilden):

Avbeställning av en bokad resa
Avbeställning skall göras omedelbart då hinder för resa uppkommer.
Kontakta Rosebud's Tours kontor helst via e-post till Rosebud's Tours.
Du kan också försöka nå oss på på telefon 0243-24 96 06 eller mobiltelefon 070-751 97 06.
Om du inte får svar - tala in ett meddelande på telefonsvararen!
Om avbeställning görs efter att färdhandlingar erhållits, ska dessa omedelbart returneras till Rosebud's Tours.
Avbeställning som når Rosebud's Tours efter resans avgång accepteras ej.

De angivna priserna inkluderar följande:
 Flyg tur och retur från Stockholm Arlanda till destinatinationer utanför Norden.
  Hos Norwegian och SAS finns förtäring och dryck att köpa ombord.
 Rundtur i buss i regionen vi besöker
 Inträden enligt resans program
 Del i dubbelrum (tvåbäddsrum)*) med bad/dusch på utvalda, personliga hotell med 3 till 5 stjärnor.
   Hotellstandard, som anges med hjälp av antal stjärnor, är bedömd enligt landets respektive standard
   som kan skilja sig från svensk hotellstandard.
 Minst halvpension med frukost och middag. På någon av resorna
   ersätter ibland lunch en middag. På en del resor ingår också vinprovning.
 Svensk trädgårdskunnig färdledare
   *) Om du reser ensam, men vill dela tvåbäddsrum med annan resenär av samma kön, kan vi enbart erbjuda del av tvåbäddsrum endast om en annan resenär har samma önskemål.
       Finns det ingen möjlighet att få del tvåbäddsrum, erbjuder vi enkelrum mot enkelrumstillägg i mån av tillgång på enkelrum.


Ej inkluderat i priset:
 Anslutningstransport.
 Enkelrum. Kan bokas mot tillägg
 Luncher, om inte annat framgår av programmet. En middag kan ibland bytas ut mot en lunch.
 Måltidsdrycker vid de gemensamma måltiderna, om inte annat framgår av programmet.
 Dricks. Under våra resor kommer du kanske i kontakt med seder och bruk som du inte är van vid eller till och med ogillar,
  som seden med drickspengar. Vår reseledare ger råd om dricks, men kan inte påverka seden eller avskaffa den.
  Dricks till lokalguider, busschaufförer och andra under resans gång är svårt att inkludera i resans pris
  eftersom detta är en personlig service som kan uppskattas olika av våra resenärer.
  Men kom ihåg - det är alltid helt frivilligt att lämna dricks.

Pass
Du bör ha med ditt pass eller det nya nationella id-kortet när du reser till annat Schengenland
(Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Island, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Tyskland och Österrike).
Visserligen behöver du inte visa passet vid gränsen men det behövs för att kunna styrka din identitet och medborgarskap vid vistelse inom Schengen.
OBS! Irland och Storbritannien deltar bara till viss del i Schengen samarbetet och har behållit personkontrollerna vid gränserna, så därför
måste du ha pass med dit för att släppas in i landet.
Nytt pass eller nationellt id-kort söker du hos polisen.
Du ska ha giltig legitimation och eventuellt giltigt pass med till polisstationen.

Flygtider
Flygtider är alltid preliminära och flygbolagen har rätt att ändra tidtabellen fram till 20 dagar före avresa.
Tänk på detta vid bokning utav eventuell anslutning av tåg eller flyg.
Se till att ha god tidsmarginal och boka av- och ombokningsbara biljetter, då ingen ersättning för eventuell kostnad i samband med flygtidtabellsförändring utgår.

Hållbarhet
Vi har i flera år konsekvent valt ett flygbolag som flyger med de mest moderna och bränsleeffektiva flygplanen som överhuvudtaget går att få tag på.
Genomsnittsåldern för Norwegians flotta på cirka 160 flygplan är 3,7 år vilket gör den till en av de yngsta, grönaste och mest bränsleeffektiva flygplansflottorna i världen.
Tack vare investering i nya flygplan har Norwegian minskat utsläppen med 30 procent per passagerare sedan 2008. Du kan läsa mera hos Norwegian

Alla flygbolag i Europa måste också köpa utsläppsrätter, en slags grundläggande klimatkompensation. Du kan läsa mer om detta hos Naturvårdsverket

Vi försöker medvetet hitta hotell för våra resor som erbjuder närproducerad mat.

Själva sopsorterar och återvinner vi, till exempel återvinner vi allt papper på kontoret, skriver ut på baksidan av redan använda papper, använder inga engångsprodukter,
åker tåg till möten i Stockholm och till Arlanda.

Vill du själv klimatkompensera mera kan du göra det hos Klimatkompensera eller hos Zeromission

Vill du klimatreducera kan du göra det hos Fly Green Fund som satsar på biobränsle och forskning.

Hotell vid flygplatserna:
Du kan söka boende vid aktuell flygplats på till exempel booking.com, fyll i flygplatsens namn och aktuellt datum.

Incheckningstider på flygplatser
Du bör vara på flygplatsen senast 2 timmar före avresan och checka in.
De flesta flygbolag vill att du checkar in i deras incheckningsautomater och har diskar för bagageinlämning.
Ser du att det är långa köer vid eventuella manuella incheckningsdiskarna, så vinner du mycket tid på att checka in i automaterna.
För registrering av flygbolagens bonuskort samt önskemål om särskild sittplatsplacering på planet hänvisar vi till flygbolagets hemsida eller till incheckningstillfället.
Observera att endast ett fåtal flygbolag serverar mat och dryck kostnadsfritt ombord på flyg inom Europa.
Vanligtvis finns möjlighet att köpa drycker och tilltugg ombord.
Vad som gäller för respektive resa framgår i resans detaljprogram på vår hemsida.

Begränsning av vätskor i handbagage
Fr.o.m. 6 november 2006 gäller nya regler inom EU för säkerhetskontroll vid flygning. Bland annat begränsas mängden vätska man får ha med i handbagaget.
Du kan läsa mera om detta på Transportstyrelsens hemsida.
Incheckat bagage påverkas inte av begränsningarna.
Här kan du få tips om hur du kan packa resväskan.

Klädsel:
 Ta med bekväma och ingångna skor
 Ta med bekväma kläder att ha på dagarna. En jacka som skyddar mot blåst och
  regn + ett hopfällbart paraply är också bra att ha.
 Det kan vara skönt med ett ombyte till den gemensamma middagen på kvällen.

Växtinköp:
  På de flesta av våra resor har du möjlighet att köpa växter. När våra resor går inom EU, så är det inga problem att ta med trädgårdsväxter hem till Sverige.
   Däremot efter Brexit får vi inte ta in fröer, lökar eller växter från Storbritannien utan importtillstånd från Jordbruksverket.
   Läs gärna Jordbruksverkets/Växtinspektionens regler
 Ta med packmaterial som tidningar, plastpåsar, bubbelplast, PET-flaskor, påsförslutare och tejp.
 Nagelborste är bra att ha efter vi packat växterna...
 Lägg INTE i sax eller kniv i handbagaget - det måste du packa i vanliga resväskan.
 Tänk på att ha utrymme i ditt handbagage eller i resväskan för eventuellt inköp av växter och trädgårdstillbehör.
 Reguljärflygbolag (som SAS, British Airways) brukar ha uppvärmt bagageutrymme inom Europa, då de har det,
  så fryser växterna inte ihjäl i resväskan. Norwegian kan inte lova uppvärmt bagageutrymme, men på kortare flygningar
  (upp till 3 timmar) så har inga växter frusit ihjäl hittills för oss i varje fall.

Programändringar:
Vi besöker många privatträdgårdar och mycket kan hända, därför reserverar vi oss för ändringar i programmet som beror på omständigheter utanför vår kontroll.


Echinácea purpurea © Maria Engblom


Copyright © Rosebud's Tours AB